در اسارت شام
#قسمت_دوم
2 .حضرت زینب (سلام الله علیها ) در اسارت شام
شام مرکز حکومت بنی امیه بود . در زمان معاویه تبلیغات سوء برضد اهل بیت(علیه السلام) بود و مردم آنها را نمی شناختند ، هنگامی که خبر پیروزی یزید به شام رسید همه جا را آذین بندی کردند و به بهترین شکل مجلس را آماده کردند .
آنگاه حضرت زینب (سلام الله علیها) با سایر زنان را با طنابی که بازوهای آنان را بستند وارد می کنند و امام سجاد (علیه السلام) نیز با دستهایی که به گردنش بسته اند وارد می کنند ، حکومت یزید در عظمت ظاهری و اسیران در نهایت ذلت وارد می شوند و زمینه از هرجهت برای سرکوب روحیه آنان فراهم است . همه فکر می کردند که هیچ کس هیچ کاری علیه حکومت نمی کند ؛ اما اسیران مخصوصاً امام سجاد( علیه السلام ) و حضرت زینب( سلام الله علیها) آنچنان رسالت خودرا به انجام رساندند که هم پیام خون امام حسین (علیه السلام ) رارساندند وهم تبلیغات پنجاه ساله بنی امیه را باطل نمودند .
یزید که دراین هنگام هدف او محو کامل آثار اهلبیت (علیهم السلام) است با چوبدستی که دردست داشت به سرامام حسین( علیه السلام )، اساعه ادب می نماید حضرت زینب(سلام الله علیها) موقعیت را مناسب دید ، ضمن اینکه انبوهی ازغم واندوه او را احاطه کرده بود وچون چنین منظره ای برای او قابل تحمل نبود و درعین حال احساس رسالت می نمود پس باید چهره بنی امیه را معرفی وجنایات آنان را آشکار نماید و آثار تبلیغات آنان راخنثی نماید و از جای برخاست و با استناد به آیات قرآن و منطق قوی جنایات یزیدیان را ذکر نمود و با دید تیز بین عاقبت کارشان را ترسیم نمود و یزید را سخت از کارهای خود پشیمان ساخت ، و آنگاه خاندان نبوت را معرفی ، امام و امامت را برای مردم تبیین نمود و فرمود : «فلک کیدکَواسع سعیکَ وناصیب جهدک؛فواللهِ لا تمحو ذکرنا ولا تمیتُ وحینا ؛ آنچه حیله و تزویر داری بکار گیر و تلاش کن و همه توان خود را به کار گیر ، بدان بخدا قسم نمی توانی یاد و ذکر ما را محو کنی روزگار تو کوتاه است و جمع تو متلاشی خواهدگردید» (قمی ، ص444) این برخورد قاطع از زبان کسی که همه زرق و برقهای کاخهای یزید و قدرت او را هیچ می بیند یزید را سخت غضبناک کرد و همه چیز را برسریزیدکوبید که او را رسوا ساخت و به همه بانوان فهماند که یک زن می تواند نقش عظیمی در تاریخ بشریت ایفا کند.(فرهنگ نامه عاشورا، صص249-247 )
3. مشارکت با امام سجاد (علیه السلام)
امام سجاد( علیه السلام ) بعد ازامام حسین (علیه ا لسلام ) حجت خدا برخلق و صاحب مقام ولایت بود ولی به دلیل بیماری موقت بسیاری از برنامه ها و مأموریتهای امامت راحضرت زینب(سلام الله علیها) انجام داد از این رو باید اذعان کرد حضرت زینب (سلام الله علیها)در پیشبرد اهداف قیام حسینی بعد ازعاشورا مشارکت داشتند ودر برخی از صحنه ها حتی جان امام سجاد (علیه السلام ) را نجات دادند ، هنگامی که کاروان کربلا را برای بردن به کوفه ازکنار قتلگاه عبور می دادند حضرت امام سجاد (علیه السلام) با دیدن صحنه های جانگداز عاشورا بویژه بدن امام حسین (علیه ا لسلام )بسیار منقلب شدند که حضرت زینب (سلام الله علیها) ایشان را دلداری می دادند بنابراین حضرت زینب (سلام الله علیها)تا آخرین لحظه کنار امام سجاد (علیه السلام )به انجام نقش رهبری کاروان وانجام مأموریتهای بعداز عاشورا پرداخت و از هیچ کوششی فرو گذار نکرد .
4. حفظ قیام عاشورا ازخطر تحریف ونابودی
دشمن تصور می کرد با کشتن امام حسین( علیه السلام) و اسارت خاندان ایشان اثری ازآن حضرت وقیام عاشورا باقی نخواهد گذارد به همین دلیل سرمست از پیروزی ظاهری به جشن پرداخت خود را پیروز میدان معرفی کرد . یزید تلاش می کرد تا خود را شخص خوبی جلوه دهد اما کاروان عاشورا در لباس اسارت ، حرکت تبلیغی وافشاگری خود را آغاز کرده بودند . حضرت زینب (سلام الله علیها) به هر شهر و دیاری که می رسید با سخنرانی ، تبلیغ و معرفی خود غوغا می کرد و اذهان بیدار می شد و مردم می فهمیدند که یزید چگونه اهداف پلید خود را وارونه جلوه داده است و خاندان وحی و نبوت و اهل بیت (علیه السلام) حقیقی را که بزرگان بشریتند خارجی معرفی کرده است ، مردم هر شهر در همان دقایق نخستین ورود قافله اسرا می -فهمیدند که اینان سروران امت اسلام و خاندان پیامبرند وآن که به واقع خارجی و جنایتکار است یزید وحکام اوست این حرکت از سوی کاروان حسینی حداقل دو اثر بزرگ داشت : یکی نجات قیام حسینی از خطر نابودی ودوم نجات از خطر تحریف و انحراف . (مهدوی یگانه ، ص21)
ادامه دارد……