چرا 313 نفر
يکي از مسائل مهم درباره امام زمان (عج) و حوادث ظهور، مسئله 313 نفر از ياران آن حضرت است. براي بسياري از افراد اين سوال وجود دارد که اين عدد چه خصوصيتي دارد و چرا امام زمان (عج) بايد 313 نفر يار داشته باشد و مگر با اين تعداد مي توان در قيام جهاني پيروز شود؟
چرا 313 نفر؟
از جزئیات این موضوع کسی اطلاع ندارد ولی به نظر می رسد که ویژگی خاصی نداشته باشد دليل مشهور شدن اين عدد وجود برخي روايات است که تاکيد کرده اند شمار ياران امام زمان (عج) به تعداد ياران رسول خدا (ص) در جنگ بدر است و چون در تاريخ نقل شده که تعداد اصحاب پيامبر در جنگ بدر 313 نفر بوده است، اين قضيه مشهور شده که تعداد ياران امام زمان (عج) هم 313 نفر است.امام صادق (ع) فرمود: (گويا مي نگرم قائم را بر منبر کوفه و سيصد و سيزده نفر يارانش را که پيرامونش گرد آمده و به شمار اهل بدر هستند). (1)
آيا با 313 نفر مي توان در جنگ پيروز شد؟
از آنجایی که قیام امام زمان(عج) یک قیام ویژه است به راحتی نمی توان در مورد ان بحث یا قضاوت خاصی داشت قضاوت کرد. در عين حال بنا نيست همه ياران حضرت تنها همين 313 نفر باشند. در روايات درباره ياران حضرت، چند عدد بيان شده است. در برخي روايات به 313 نفر و در برخي روايات ديگر، به ده هزار نفر اشاره شده است. ابوبصير از امام صادق (ع) نقل مي کند که حضرت فرمود: (تا حلقه کامل نگردد، قائم خروج نمي کند. گفتم کامل شدن حلقه به چند نفر است: فرمود: ده هزار نفر). (2)در برخي روايات ديگر نيز به دوازده تا پانزده هزار نفر اشاره شده است. امام علي (ع) فرمود: (مهدي ميان دوازده تا پانزده هزار ياور قيام خواهد کرد). (3) در برخي روايات ديگر به توده هاي انبوهي اشاره شده که از نقاط گوناگون جهان، به ويژه مشرق زمين به ياري امام مي شتابند. (4) از مجموع اين روايات مي توان به اين جمع بندي رسيد که فرماندهان اصلي و مهم ترين ياران حضرت مهدي (عج) همان 313 نفر هستند، ولي در رده هاي بعدي، ده تا پانزده هزار نفر جزو ياران خاص حضرت هستند و در نگاهي کلي، هزاران، بلکه ميليون ها سرباز در اين قيام حضور دارند. در برخي روايات هم به تکميل ياران حضرت اشاره شده است. امام صادق (عج) فرمود: (سيصد و سيزده نفر با او بيعت مي کنند. او تا هنگام کامل شدن ده هزار نفر در مکه اقامت کرده، سپس رهسپار مدينه مي شود). (5)
اين 313 نفر اهل کجا هستند؟
در مورد این موضوع نمی توان پاسخ قطعی ارائه داد اما از روایات وارده در این مورد چنین به دست می آید که اين افراد از مناطق گوناگون عالم هستند و از نظر معنوي، برترين و کامل ترين افراد زمان خود به شمار مي آيند که به محض شنيدن نداي امام زمان (عج) در مکه، به سرعت خود را به آن حضرت مي رسانند. از آنجا که اين افراد، فرماندهي قيام حضرت در مناطق گوناگون را بر عهده خواهند داشت، به طور طبيعي، از مناطق مختلف عالم و شهرهاي متفاوت خواهند بود.
در روايات آمده که در آغاز 45 تن از نُه قبيله و شهرهاي مختلف نزد حضرت گرد مي آيند، سپس به اين عده افزوده مي شود و از شهرهاي مختلف و دوردست ياران حضرت با سرعت ويژه اي به سوي حضرت رهسپار مي شوند و دور حضرت حلقه مي زنند، در حالي که برخي از آن ها حتي هم ديگر را نمي شناسند. در منابع ديني از بيش از هشتاد شهر و ديار نام برده شده که اين عده (313 نفر) از آن شهرها هستند؛ شهرهايي مانند قم، کوفه، طالقان، گرگان، طبرتان، طرابلس، بيروت، دمشق، ري، فلسطين، قزوين، شيراز، ديلمان، بصره، اهواز و کرمان. (6)
اين 313 نفر از نظر سن و جنسيت و نژاد چگونه اند؟
آن چه در حلقه ياران حضرت مهدي (عج) مهم است، ايمان و تقوا و قابليت همراهي در قيام جهاني حضرت است، نه چيزي ديگر و به همين خاطر در اين جمع ويژه، نه سن و سالم و مقام، موضوعيت دارد، نه جنسيت افرا و نه نژاد و رنگ و مليت. در بعضي روايات آمده که زنان تعدادي از ياران امام زمان (عج) را تشکيل مي دهند. امام باقر (ع) فرمود: (سوگند به خدا، سيصد و چند نفر بدون وعده پيش گرد مي آيند که در ميان آنان پنجاه زن است). (7)
وجود زنان در ميان ياران خاص و وزيران حضرت مهدي (عج) نشانه جايگاه والاي زنان در انقلاب جهاني حضرت است. هم چنين ياران حضرت از صنف و نژاد ويژه اي نيستند، بلکه از گروه ها و نژادهاي گوناگون و از سراسر جهان هستند. چنان که از روايات به دست مي آيد، اکثريت قريب به اتفاق ياران امام زمان (عج) را جوانان تشکيل مي دهند.امام علي (ع) فرمود: (ياران مهدي (عج) جزو جوانان اند و پير و کهن سال در ميان آنان وجود ندارد، جز تعداد اندکي). (8) البته در اين که مقصود از جوان بودن در اين روايت چيست، به طور قطع نمی توان گفت. شايد منظور از جوان بودن آن است که ياران حضرت از نظر روحيه و قدرت و توان جوان هستند، ولي احتمال اين که منظور از ياران جوان، سن کم آنان باشد، بسيار زياد است. در مجموع مي توان گفت بيشتر ياران حضرت مهدي (عج)، جوان و نيرومندند.
پينوشت ها :
1. کمال الدين و تمام النعمه، ج2، ص 672.
2. کتاب الغيبه، ص 307.
3. اعلام والفتن، ص 65.
4. بحار الانوار، ج 51، ص 316.
5. ارشاد مفيد، ج 2، ص 383.
6. اعيان الشيعه، ج 2، ص 84.
7. بحار الانوار، ج 52، ص 223.
8. همان، ج 53، ص 334.
منبع:انتظار نوجوان شماره 63
نویسنده: حبیبیان