ویژگیهای زنان عاشورایی
ویژگیهای زنان عاشورایی
1. شهید پروری
از ویژگیهای زنان عاشورایی شهید پروری است . یکی از این نمونه ها مادر عمرو بن جنادةام خلف می - باشد که این زن مسلمان نه تنها از شهادت جوان خویش در راه عقیده ودین خدا روی بر نمی تابد ، بلکه مشوقی برای اینگونه مجاهدتها وجانفشانی هاست و با جنگیدن و شهادت درراه امام حق آنها را ترغیب می کند تربیت نسلی شهادت طلب وجان نثار ، پیام عاشورا به همه مادران است در مورد حضرت زینب(سلام الله علیها) که دو پسرش عون و محمد که در کربلا به شهادت رسیدند ، جلوه دیگری از شهید پروری مادران شهدا را می بینیم . حضرت زینب(سلام الله علیها) هم دختر شهید و هم خواهر شهید ، هم مادر شهید ، هم عمه شهید بود ، صبر و مقاومت او در برابر این شهادتها بود که او را قهرمان صبر ساخت .
این شهید پروری درقیام عاشورا تأثیرخود را برای همیشه در جهان برقرار ساخت باعث شد در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس مادران وخواهران شهدا ، همچنین همسران شهدای جوان برترین الگوهای ایمان و صبوری و افتخار و شهادت را از عاشورای حسینی آن حضرت بگیرند ، اظهارات مادران شهدا که درباره قربانیان خود به آستان انقلاب واسلام داشته ودارند نشان دهنده عمق تأثیر پذیری آنها از حرکتهای الگویی زنان حاضردر نهضت کربلاست، میراث داری از خط وخون شهدا ، حتی باحجاب خویش ، تبیین اهداف وآرمان های شهیدان همه درسهای است که بانوان ازقیام عاشورا آموختند .
2. پایبندی به حجاب وعفاف
از منظر اسلام یکی از مهمترین وظایف بانوان پایبندی آنها به حجاب و پاسداری و حفظ حریم عفاف است . چنانکه قرآن کریم در این زمینه می فرماید : «قُل للمومنین َ یَغضُوا مِن ابصارِهِم وَیَحفظُوافُرُوجهم ذلک أزکی لَهُم إنَّ اللّه خبیرٌبما یَصنعوُن ؛ ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشمها از نگاه ناروا بپوشند و فروج واندامشان را ازکار زشت زنان محفوظ دارند که این بر پاکیزگی شما اصلح است والبته خدا برهر چه کنید آگاه است . » بنابراین کرامت انسانی زن درسایه عفاف او تامین می شود وحجاب به عنوان یکی از احکام دینی برای حفظ پاکدامنی زن و حفظ جامعه از آلودگیهای اخلاقی تشریع شده است ، نهضت عاشورا برای احیای ارزشهای دینی برپاشد که یکی ازآنها حجاب و عفاف بانوان مسلمان بود .
بنابر این اهل بیت امام حسین(علیه السلام) منادی این متانت وعفاف بودند هر چند سپاه کوفه به حریم آنان بی حرمتی کردند ودر دوران اسارت آنان را در مضیقه قراردادند اما بانوان بدون هیچ ناراحتی همچنان از حجاب و عفاف خود دفاع می کردند ، حجاب وعفاف دختران و همسران شهدای کربلا وحضرت زینب( سلام الله علیها) نمونه عملی متانت اسلام است . آنان با اینکه زیر دست دشمن و داغدار واسیر از شهری به شهر دیگر برده می شدند از شأن و مرتبه یک زن مسلمان و متعهد مراقبت می کردند ، اینگونه انتقادها از هتک حرمت یزید نسبت به حریم عفاف وحجاب نوعی حمایت از ارزشهای دینی و شئون مقدسات وحریم حرمتهای الهی است که از زبان اسرای اهل بیت(علیه السلام) شنیده می شد ،آنان در همه حال با سخنرانی های افشاگرانه و انجام رسالت خود وتبیین اهداف عاشورا و حقایق ودفاع از اهداف و ارزشها باز نمی ماندند این درس بزرگی است برای همه بانوان در همه دوران وشرایط ، انقلاب اسلامی نیز بابهره گیری از حماسه عاشورا به انجام رسید و ملت ایران درسایه زیبایی های عاشورایی راه سعادت را طی می کند .
3. فعالیت سیاسی بانوان
حضور سیاسی زنان در جامعه آن روز و در قیام عاشورا و اینکه چه وظایفی بر عهده داشتند ، برخی ازآنان فرزندان حضرت علی (علیه السلام) بودند و برخی دیگر نیز از غیر هاشمی بودند ، فرزندان امیر
ا لمومنین (علیه السلام) : حضرت زینب (سلام الله علیها) ، ام کلثوم (سلام الله علیها) ، فاطمه (سلام الله علیها) می باشد ، سکینه و فاطمه دختر امام حسین (علیه السلام) می باشد که در نهضت عاشورا حضور داشتند و از آنجایی که تکلیف اجتماعی مخصوص مردان نیست و همانطور که بنابرتعهد دینی و مسلمانی لازم است ایفای نقش نمایند ، زنان نیز بنابر تعهد دینی مسئول به انجام وظیفه خود هستند و نمی توانند درجریان حق و باطل درجامعه و مسئله ولایت و رهبری ساکت بنشینند ، بنابراین عمده ترین محورهای حضور آنان در عرصه سیاست در جامعه وقیام عاشورا بدین شرح است :
1.صبر و پایداری و مقاومت در برابرسختی ها و مصیبتها چه درطول نهضت وچه پس از حادثه عاشورا.
2 . شهامت ودلیری در افشای حقایق وگفتن سخن حق در برابر سلطه جنایتکاران از بزرگترین جهادها محسوب می شود .
3.پیام رسانی وتبیین روشنگری درطول سفر ، حتی پس ازبازگشت ازسفر کربلا به مدینه که توسط حضرت زینب(سلام الله علیها) و ام کلثوم انجام گرفت .
4.کارهای پرستاری و پشتیبانی و امدادگری در روزعاشورا وصحنه های مختلف سیاسی دیگر که همه از حضور سیاسی آنان حکایت می کند .
منبع:
1.جواد ، محدثی ، پیام های عاشورا ، ص313 .
2.نور (24)، آیه 30 3.جواد محدثی، پیام عاشورا، ص308 4.همان، ص300 #لبیک_یا_حس