نقش حضرت زینب(س) بعد از قیام عاشورا
نقش حضرت زینب(س) بعد از قیام عاشورا
وقتی پایه های یک بنا را هر قدر مستحکم باشد ، اگر سست کنیم زمینه فرو ریختن آن را فراهم کرده - ایم رسالت حضرت زینب (سلام الله علیها ) نیز همان کاری کرد که پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) در زمان جاهلیت کرد مجاهدتهای آن حضرت در افشاگریها و سخنرانیها برعلیه یزید ، در واقع ارکان سلطه یزیدی را سست کرد و در بسیاری از سخنرانیها مردم منقلب شدند وگفتند ما نمی دانستیم شما خاندان پیامبرید و یزید این قدر جنایتکار است حضرت زینب (سلام الله علیها)شخصی بود که با افشاگریها و روشنگریها غبار تحریف را ازحماسه عاشورا زدودند و پایه های استبداد حکومت یزیدی را ویران کردند .
بعد از قیام عاشورا اینکه این قیام جاوید باقی بماند یا فراموش شود بستگی به اسیران کربلا داشت که دررأس آنها حضرت زینب (سلام الله علیها)وامام سجاد (علیه السلام ) قرارداشتند که این دو با شیوه های مختلفی نگذاشتند که قیام عاشورا به فراموشی سپرده شود . حضرت زینب(سلام الله علیها ) از نظر وراثتی دارای بالا ترین مرحله کمال ذاتی وشخصیت وراثتی و از نظر کمالات اکتسابی تحت تربیت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)و پدر و مادرش بود که درتاریخ جلوه گر است . در قیام وحرکت امام حسین( علیه السلام) آنچه مهم است نقش حضرت زینب (سلام الله علیها)است که بدون ایشان قیام نتیجه نمی داد .
آن حضرت اگرچه در شرایط نگران کننده ای قرار داشتند ولی از فرصت پیش آمده بهترین استفاده را کردند و شروع به سخنرانی نمودند و جنایت و اعمال زشت امویان را درخصوص حوادث کربلا افشا نمودند، خون امام حسین (علیه السلام )هدفدار است و این مهم بر دوش حضرت زینب (سلام الله علیها) بود. و نقش اساسی در رسوا ساختن ستمگران اموی به عهده داشت و در هر فرصتی با خطابه وسخنرانی و پاسخگویی به پرسش ها در تاریکی ها نور افشاند وغفلت ها را زدود ، آن حضرت بعد از واقعه کربلا تمام عمر خود را با گریه و بیان وقایع عاشورا گذراند حتی با افشاگری و تحریک عواطف و به خروش درآوردن احساسات برضد یزید تلاش بسیاری نمود ، تبلیغات وارونه آنان را واژگون نماید .آن حضرت پیام شهداراکه عبارت بود از : احیای اهداف اسلام ، حفظ کیان آن و نبرد با طاغوتیان به مردم ابلاغ کرد و یکی دیگراز فعالیتهای حضرت زینب (سلام الله علیها) این بود که از تحریف حادثه کربلا به وسیله دشمن جلو گیری کرد.
منبع:
1.محمد تقی ، سپهر ، ناسخ التواریخ ، ص74.
2.علی ، نظری منفرد، قصه کربلا به ضمیمه انتقام ، ص67.