سوره حاقه
تفسیر سوره حاقه
ایات 1 تا 5
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
« الْحَاقَّةُ؛ (روز رستاخیز) روزی است که مسلما واقع میشود!» (1) «مَا الْحَاقَّةُ؛ چه روز واقع شدنی!»(2) « وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْحَاقَّةُ؛ و تو چه میدانی آن روز واقع شدنی چیست؟!»(3) «کَذَّبَتْ ثَمُودُ وَعَادٌ بِالْقَارِعَةِ؛ قوم «ثمود» و «عاد» عذاب کوبنده الهی را انکار کردند (و نتیجه شومش را دیدند)!»(4) «فَأَمَّا ثَمُودُ فَأُهْلِکُوا بِالطَّاغِیةِ ؛ اما قوم «ثمود» با عذابی سرکش هلاک شدند!»(5)
سیمای سوره
این سوره پنجاه و دو آیه داردو در مکه نازل شده است نام سوره برگرفته از ایه اول است و به عنای امر ثابت و محقق است.
محور مطالب این سوره قیامت و ویژگی های ان است و سه نام از نامهای قیامت: « الحاقه» ،«القارعه»، «الواقعه» در این سوره آمده است.
سرنوشت شوم اقوام پیشین، عظمت قرآن و پیامبر، ویژگی دوزخ و بهشت و دوزخیان و بهشتیان بخش های بعدی این سوره را تشکیل می دهند.
نکته ها:
*الحاقه» از «حق» به معنای امر ثابت و محقق است. این کلمه یکی از نام های قیامت است، زیرا قیامت واقعه ای حتمی، حقیقی و ثابت است.
«القارعه» از «قرع» به معنای کوبیدن است. یعنی جهان در آستانه برپایی قیامت با حادثه ای کوبنده رو برواست.
برای هلاکت قوم ثمود سه وسیله در قرآن آمده است.
الف) زلزله«فأخذتهم الرجفه»(اعراف 78)
ب) صیحه.«إنا ارسلنا علیهم صحیه»(قمر 31)
ج)صاعقه. مثل صاعقه عاد و ثمود(فصلت 13)
شاید هر سه عذاب همراه یکدیگر و ملازم یکدیگربوده اند.یعنی رعد وبرق و زلزله و شاید هر عذابی عده ای را از پا درآورده است.
ایجاد حساسیت، انگیزه، عطش برای شنیدن مسائل مهم لازم است. تکرار کلمه الحاقه مخاطب قرار گرفتن شخص پیامبر(ص) که اشرف مخلوقات است، همه و همه برای ایجاد حساسیت است.
تفسیر نور ج10، حزء 29 حج الاسلام قرائتی، ص 194 -195