تفسیر سوره عبس، آیات 17 تا 23
تفسیر سوره عبس
آیات 17 تا 23
بسم الله الرحمن الرحیم
«قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ؛ مرگ بر اين انسان، چقدر کافر و ناسپاس است!»(17) « مِنْ أَي شَيءٍ خَلَقَهُ؛ (خداوند) او را از چه چيز آفريده است؟!»(18)« مِنْ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ ؛ او را از نطفه ناچيزي آفريد، سپس اندازهگيري کرد و موزون ساخت»(19)
« ثُمَّ السَّبِيلَ يسَّرَهُ ؛ سپس راه را براي او آسان کرد.»(20)« ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ ؛بعد او را ميراند و در قبر پنهان نمود،»(21)
« ثُمَّ إِذَا شَاءَ أَنْشَرَهُ ؛ سپس هرگاه بخواهد او را زنده ميکند!»(22)« كَلَّا لَمَّا يقْضِ مَا أَمَرَهُ ؛ چنين نيست که او ميپندارد؛ او هنوز آنچه را (خدا) فرمان داده، اطاعت نکرده است!»(23)✨✨✨✨✨
☀️نکته ها:
در میان انواع برخوردهایی که با مردگان می شود ، دفن آنها در گور شیوه ای است که خداوند به انسان آموخته است.در آیه 31 سوره مائده می خوانیم که : «فبعث الله غرابا یبحث فی الارض لیریه کیف یواری سوءه اخیه» آنگاه که قابیل در فکر چاره جویی و پنهان کردن جسد بی جان برادرش هابیل بود، خداوند با فرستادن کلاغی دفن در خاک را به او آموخت.
☀️پیام ها:
**انسان کافر و ناسپاس مورد لعن خداست« قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ»
**در شیوه تبلیغ گاهی باید برای گروهی تند سخن گفت« قُتِلَ الْإِنْسَانُ»
**به آفرینش خود از نطفه ناچیز بنگرید تا از کفر و غرور دست بردارید.« مِنْ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ»
**آفرینش انسان تصادفی نیست، بلکه از روی حساب و کتاب و تقدیر و اندازه گیری است« فَقَدَّرَهُ»
**آفریدن دلیل قدررت و اندازه گیری ، دلیل حکمت است« خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ»
**با آسان بودن راه شناخت حق و پیمودن آن، چرا گروهی بی راه می روند؟« قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ….. ثُمَّ السَّبِيلَ يسَّرَهُ»
**خداوند با آسان کردن راه تکامل اتمام حجت کرده است.« ثُمَّ السَّبِيلَ يسَّرَهُ»
**انسان دارای استعدداهای زیادی است که با پیمودن راه حق به تکامل می رسد« ثُمَّ السَّبِيلَ يسَّرَهُ»
**انسان که مرگ و قبر را می بیند چرا سرسختی می کند؟« قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ….. ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ»
**تمام کارها در حقیقت منصوب به اوست«أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ»
**معاد جسمانی است«اقبره… انشره»، یعنی همان را که در قبر برد بیرون آورد.
**با اینکه راه باز و حرکت آسان است اما گروهی باز وامانده اند.« ثُمَّ السَّبِيلَ يسَّرَهُ…… لَمَّا يقْضِ مَا أَمَرَهُ»
**توحید و نبوت و معاد در کنار یکدیگر مطرحند« خَلَقَهُ- السَّبِيلَ يسَّرَهُ- انشره»
**زمان وقوع قیامت تنها در اختیار خداست.« إِذَا شَاءَ أَنْشَرَهُ»
**انسان از ابتدا تا انتها تحت تدبیر و در دست اوست.« خَلَقَهُ- أَمَاتَهُ- انشره»
?تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی، جزء 30، ج10، ص386-387 . ??????☘️☘️?? #قرآن