تفسیر سوره حاقه
#نکته_های_سوره_حاقه
:dizzy::anger: بسم الله الرحمن الرحیم
« فَلَيسَ لَهُ الْيوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ(الحاقة/35)
از اين رو امروز هم در اينجا يار مهرباني ندارد،
وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ(الحاقة/36)
و نه طعامي، جز از چرک و خون!
لَا يأْكُلُهُ إِلَّا الْخَاطِئُونَ(الحاقة/37)
غذايي که جز خطاکاران آن را نميخورند!
فَلَا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ(الحاقة/38)
سوگند به آنچه ميبينيد،
وَمَا لَا تُبْصِرُونَ(الحاقة/39)
و آنچه نميبينيد،
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ(الحاقة/40)
که اين قرآن گفتار رسول بزرگواري است،
وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ قَلِيلًا مَا تُؤْمِنُونَ(الحاقة/41)
و گفته شاعري نيست، اما کمتر ايمان ميآوريد!
وَلَا بِقَوْلِ كَاهِنٍ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ(الحاقة/42)
و نه گفته کاهني، هر چند کمتر متذکر ميشويد!
تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ(الحاقة/43)
کلامي است که از سوي پروردگار عالميان نازل شده است!
:hibiscus: نکته ها:
:one: 1-«غِسلین» به معنای خونابه و چرکی است که از بدن دوزخیان خارج می شود.
:two: 2.مراد از رسول اکرم(ص) شخص پیامبر اسلام است، نه جبرئیل امین. زیرا در جملات بعد می خوانیم که او شاعر کاهن نیست و نسبت شاعر و کاهن را به پیامبر(ص) می دادند نه جبرئیل.
:three: 3. مشرکان قرآن را کتاب شعر می شمردند و پیامبر(ص) را شاعر می خواندند در حالی که از پیامبر(ص) حتی یک شعر نقل نشده است.(تفسیر المیزان)
:four: 4.کیفر درقیامت با گناهان متناسب است. کسی که در دنیا برای مسکین سوز ندارد، در آخرت دوست دلسوزی ندارد(فلیس له هاهنا حمیم) و کسی که در دنیا به کسی طعام نداد در آن دنیا با طعام شکنجه می شود.
:five: 5. بزرگترین سوگند در این سوره است(فلا اقسم بما تبصرون و ما لا تبصرون) یعنی کل هستی، دیدنی ها و ندیدنی ها که به مراتب بیش از دیدنی هاست، دنیای غیب، جن و فرشته که دیدنی نیست و اوج کهکشان ها و اعماق دریاها که به طور طبیعی دیده نمی شود.
:six: 6.قرآن به تدریج نازل شده است. زیرا کلمه تنزیل برای نزول تدریجی است. البته تمام قرآن در شب قدر بر پیامبر(ص) نازل شد و سپس به تدریج در طول 23 سال. مثل ان که مبلغ زیادی را یکجا در بانک می گذارند و سپس از طریق حواله یا چک به تدریج بر می دارند.
:seven: 7.پیامبر(ص) دارای کرامت مطلق است.(رسول کریم) کرامت در برخورد با همسر، دشمن، دوست، همسایه، فقیر، در سختی ها و شادی ها
:eight: 8. در سوره غاشیه آیه ششم می خوانیم که طعام دوزخیان، چیزی جز ضریع نیست.(لیس لَهم طعام إلا مِن ضریع)
و در سوره دخان می خوانیم.(انّ شجره الزّقوم طعام الاثیم) (دخان 44)
و در آیه 36 می خوانیم (وَ لا طعام إلّا مِن غسلین)
لذا یا «زقوم» یا «ضریع» یکی است و «غسلین» نوشابه ان هاست، یعنی یک نوع غذا دارند و یک نوع نوشابه.
و ممکن است هر دسته از دوزخیان یک نوع طعام داشته باشند، گروهی ضریع، گروهی زقّوم و گروهی غسلین
:books:تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی، جزء 29، ج10، ص 204