تفسیر سوره حاقه
#تفسیر_سوره_حاقه
ایات 13 تا18
بسم الله الرحمن الرحیم
فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ نَفْخَةٌ وَاحِدَةٌ(الحاقة/13)
به محض اينکه يک بار در «صور» دميده شود،
وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً(الحاقة/14)
و زمين و کوهها از جا برداشته شوند و يکباره در هم کوبيده و متلاشي گردند،
فَيوْمَئِذٍ وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ(الحاقة/15)
در آن روز «واقعه عظيم» روي ميدهد،
وَانْشَقَّتِ السَّمَاءُ فَهِي يوْمَئِذٍ وَاهِيةٌ(الحاقة/16)
و آسمان از هم ميشکافد و سست ميگردد و فروميريزد!
وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يوْمَئِذٍ ثَمَانِيةٌ(الحاقة/17)
فرشتگان در اطراف آسمان قرارميگيرند (و براي انجام مأموريتها آماده ميشوند)؛ و آن روز عرش پروردگارت را هشت فرشته بر فراز همه آنها حمل ميکنند!
يوْمَئِذٍ تُعْرَضُونَ لَا تَخْفَى مِنْكُمْ خَافِيةٌ(الحاقة/18)
در آن روز همگي به پيشگاه خدا عرضه ميشويد و چيزي از کارهاي شما پنهان نميماند!
:large_blue_circle: نکته ها:
:seedling: 1. «دَکّ» به معنای خرد و ویران کردن است و به زمین صاف و نرم نیز گفته می شود.
:seedling: 2. «واهیه» به معنای سست و «أرجاء» به معنای اطراف و نواحی است.
:seedling: 3. تکرار کلمه « یومئذٍ» در این آیات نشانه اهمیت روز قیامت است.
:seedling: 4. امام صادق(ع) فرمود: هست نفری که حامل عرش هستند، بعضی از آنان پیامبر و بعضی امام هستند: «نوح(ع)، ابراهیم(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع)، محمد(ص)، علی(ع)، حسن(ع) و حسین (ع) و مراد از عرش علم الهی است. بنابر این درقیامت بالاتر از فرشتگان«فوقهم»اولیای خدا هستند که عملکرد مردم را می دانند. (تفسیر نور الثقلین)
:seedling: 5. امام علی(ع) فرمود: عرش الهی تخت نیست بلکه موجودی است محدود و مخلوق و تحت تدبیر که ملائکه با قدرتی که از طرف خداوند دارند مأمور به حمل آن هستند.(تفسیر نور الثقلین)
:books: تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، جزء 30، ص199