تفسیر سوره انفطار
#تفسیر_سوره_انفطار
#آیات_6تا12
بسم الله الرحمن الرحیم
«یا أَیهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ؛ ای انسان! چه چیز تو را در برابر پروردگار کریمت مغرور ساخته است؟!»(6)
« الَّذِی خَلَقَکَ فَسَوَّاکَ فَعَدَلَکَ؛ همان خدایی که تو را آفرید و سامان داد و منظم ساخت»(7) «فِی أَی صُورَةٍ مَا شَاءَ رَکَّبَکَ؛ و در هر صورتی که خواست تو را ترکیب نمود.»(8) «کَلَّا بَلْ تُکَذِّبُونَ بِالدِّینِ؛(آری) آن گونه که شما میپندارید نیست؛ بلکه شما روز جزا را منکرید!»(9) « وَإِنَّ عَلَیکُمْ لَحَافِظِینَ؛ و بیشک نگاهبانانی بر شما گمارده شده…»(10) « کِرَامًا کَاتِبِینَ؛ والا مقام و نویسنده (اعمال نیک و بد شما)،»(11) « یعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ؛که میدانند شما چه میکنید!»(12)
پیام ها:
انسان موجودی غافل و فریب خورده است و خود را از عواقب کار و قهر خدا در امان می پندارد. «یا أَیهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ»
چرا انسان با آن همه ضعف و نیاز مغرور باشد؟«یا أَیهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّکَ »
بدترین نوع کبر و غرور آن است که در مقابل پروردگارکریم و هستی بخش باشد.« غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ الَّذِی خَلَقَکَ»
غرور و غفلت انسان ، سوءاستفاده از لطف و کرم و پرده پوشی خداست.« مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ»
لطف و کرم ابتدایی خدا تنها نسبت به مؤمنان نیست، بلکه نسبت به همه انسان هاست. «یا أَیهَا الْإِنْسَانُ ….بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ»
غرور انسان بیانگر غفلت او از نعمت های الهی و عظمت آفریدگار است. « مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ»
درمان غرور توجه به الطاف کریمانه است.« الْکَرِیمِ….. خَلَقَکَ فَسَوَّاکَ فَعَدَلَکَ»
آفرینش، نشانه قدرت،« خَلَقَکَ»تسویه، نشانه حکمت، «سَوَّاکَ» و اعتدال، دلیل علم او به تمام نیازهاست.« عَدَلَکَ»
آفرینش انسان و هماهنگی و تعادل میان اعضای او، جلوه ای از کرم خداوند است.« الْکَرِیمِ الَّذِی خَلَقَکَ فَسَوَّاکَ فَعَدَلَکَ»
تنوع شکل و قیافه انسان ها بر اساس خواست حکیمانه خداوند است.« فِی أَی صُورَةٍ مَا شَاءَ رَکَّبَکَ»
برای شکستن غرور باید نعمت های الهی را پی در پی گوشزد کرد.« خَلَقَکَ،سَوَّاکَ،عَدَلَکَ،َرکَّبَکَ»
آنکه در دنیا تو را آفرید، در آخرت نیز تو را خلق می کند پس تکذیب چرا؟« کلّا بل تکذّبون بالدین»
کسی که به دنیا مغرور شود آخرت را انکار می کند.«غرّک، تکذّبون»
گرچه شما قیامت را منکر می شوید ولی فرشتگان کار خود را انجام می دهند.«تکذّبون… انّ علیکم لحافظین»
فرشتگان متعدد مسئول حفظ و حراست از انسان ها هستند.«لحافظین»
فرشتگان، مسئول ثبت و ضبط کارهای انسانند.«کراما کاتبین»
فرشتگان مراقب در ثبت اعمال برخوردی کریمانه دارند.«کراما کاتبین»
فرشتگان هم متعددند ، هم تیز بین هم ریزبین.«یعلمون ما تفعلون»
توجه به ثبت اعمال توسط فرشتگان معصوم، سبب حیا و تقوای انسان می شود.«یعلمون ما تفعلون»
:books: تفسیر نور حجت الاسلام قراتی، ج10، جزء 30، ص 407-408