تفسیر آیات 21تا 30 سوره نبأ
تفسیر آیات 21تا 30 سوره نبأ
«إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا؛ مسلما (در آن روز) جهنم کمينگاهي است بزرگ،»(21)« لِلطَّاغِينَ مَآبًا ؛ و محل بازگشتي براي طغيانگران!»(22)
لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا ؛ مدتهاي طولاني در آن ميمانند!»(23) « لَا يذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا؛ در آنجا نه چيز خنکي ميچشند و نه نوشيدني گوارايي»(24)« إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا؛ جز آبي سوزان و مايعي از چرک و خون!»(25)« جَزَاءً وِفَاقًا؛ اين مجازاتي است موافق و مناسب (اعمالشان)!»(26)« إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يرْجُونَ حِسَابًا؛ چرا که آنها هيچ اميدي به حساب نداشتند.»(27)«وَكَذَّبُوا بِآياتِنَا كِذَّابًا؛ و آيات ما را بکلي تکذيب کردند!»(28) « وَكُلَّ شَيءٍ أَحْصَينَاهُ كِتَابًا؛ و ما همه چيز را شمارش و ثبت کردهايم!»(29)« فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا؛ پس بچشيد که چيزي جز عذاب بر شما نميافزاييم!»(30)
☀️نکته ها:
#مرصاد، کمین گاه و طاغین از طغیان، #بی اندازه پیش رفتن در #معصیت است.
مئاب از«أوب» به معنای #قرارگاه و رجوع است و فرجام را از آن جهت مئاب گویند که انسان با #عمل خود آن را فراهم کرده و اکنون به آن باز می گردد. #احقاب جمع حُقب به معنای مدت طولانی است.
در روایات می خوانیم :« احقاب جمع حُقب و هر حُقب شصت سال و به گفته بعضی هشتاد سال است که هر روز مثل هزار سالی است که شما در دنیا می شمارید.(تفسیر نورالثقلین)
#حمیم آب #داغ و #غساق آب زردی است که از زخم و چرک و خون خارج می شود.
ممکن است معنای آیه چنین باشد جهنم برای همه در کمین است ولی متقین از آن عبور می کنند و برای مجرمان جایگاه می شود. (للطاغین مابا)
با توجه به عدالت الهی که کیفر و جزا مطابق عقائد و کردار است (جزاء وفاقا) سپس عذاب در آیه (فلن نزیدکم الا عذابا) به خاطر زیادی کفر و فرار از حق است .(فلم یزدهم دعائی الا فرارا)(نوح، ایه2) چون در برابر هر دعوتی از انبیاء فرار کفار بیشتر می شود. (خداوند نیز عذاب آنان را بیشتر می کند)
در دوزخ به جای سردی، گرمی و به جای شراب، غساق است.(بردا و لا شرابا الا حمیما و غساقا)
☀️پیام ها:
#دوزخ از #هم اکنون در کمین #خلافکاران است(ان جهنم کانت مرصادا)
2- #گرفتار شدن و به #دام افتادن #مجرمان امری #قطعی است(مرصادا للطاغین)
3- #طغیان گری نشانه #دوزخیان است.(للطاغین)
4- #کیفرهای الهی #عادلانه است. ( جزاء وفاقا)
5- حتی #احتمال #حساب و کتاب در قیامت برای #کنترل انسان کافی است. (لا یرجون حسابا)
6- #بی اعتقادی به قیامت #رمز طغیان (للطاغین …لا یرجون حسابا)
7- انکار #قیامت زمینه انکار #همه چیز است(لا یرجون حسابا و کذبوا بایاتنا کذابا)
8- #ریز و درشت کارها حساب و کتاب دارد و خداوند احاطه علمی به همه چیز دارد و این احاطه ثابت است و باقی است (کتابا رمز ثبوت و بقا است) کل شیء احصیناه کتابا).
منبع: تفسیر نور حاج آقای قرائتی ، جزء 30 ص 364 تا 365.☘️☘️