ضحی (شهیدمحمودرضابیضائی)

به خاکریز فرهنگی- مذهبی ضحی خوش آمدید. مولای من! یاری نما تا سربازت باشم، نه سربارت

تفسیر قرآن

11 فروردین 1403 توسط شهید محمود رضا بیضائی

تفسیر سوره حمد

#ادامه_از_قبل

إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ
(خدایا!) تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوییم.

✳نکته ها:

💠انسان باید به حکم عقل بندگی خدا را بپذیرد. ما انسان ها عاشق کمال هستیم و نیازمند رشد و تربیت، و خداوند نیز جامع تمام کمالات و ربّ همه‌ی هستی است. اگر به مهر و محبت نیاز داریم و اگر از آینده دور نگرانیم، او صاحب اختیار و مالک آن روز است. پس چرا به سوی دیگران برویم؟! عقل حکم می کند که تنها باید او را پرستید و از او کمک خواست. نه بنده هوی و هوس خود بود و نه بنده زر و زور دیگران.

💠در نماز، گویا شخص نماز گزار به نمایندگی از تمام خداپرستان می گوید: « خدایا! نه فقط من که همه‌ی ما بنده توایم، و نه تنها من که همه ما محتاج و نیازمند لطف توایم.

💠خدایا! من کسی جز تو را ندارم«ایّاک» ولی تو غیر مرا فراوان داری و همه هستی عبد و بنده تو هستند. «إن کلّ من فی السموات و الارض الاّ اتی الرّحمن عبداً»(مریم ، 93) در آسمان ها و زمین هیچ چیزی نیست مگر اینکه بنده و فرمانبردار خداوند رحمان هستند.

💠جمله«نعبد» هم اشاره به این دارد که نماز به جماعت خوانده شود و هم بیانگر این است که مسلمانان همگی برادر و در یک خط هستند.

💠مراحل پرواز معنوی، عبارت است از: ثنا، ارتباط و سپس دعا
بنابر این اول سوره حمد ثناست، آیه‌ی «ایّاک نعبد» ارتباط و آیات بعد دعا می باشد.
💠گفتگو با محبوب واقعی شیرین است، شاید به خاطر همین کلمه «ایّاک» تکرار شد.


#ادامه دارد…..
📚تفسیر نور حجت لاسلام و المسلمین قرائتی، ص31، جزء 1

 نظر دهید »

تفسیر قرآن

04 فروردین 1403 توسط شهید محمود رضا بیضائی

🌺تفسیر قرآن
#ادامه_از_قبل

🌼پیام ها:
1⃣خداوند متعال، از جهات مختلف قابل عبادت است و ما باید حمد و سپاس او را به جا آوریم. به خاطر کمال ذات و صفات او که «الله» است، به خاطر احسان و تربیت او که «رب العالمین» است و به خاطر امید و انتظار رحم و لطف او که«ارحم الراحمین» است و به خاطر قدرت و هیبت او که «مالک یوم الدین» است.

2⃣قیامت، پرتویی از ربوبیت اوست. «رب العالمین…..مالک یوم الدین»
3⃣قیامت، جلوه ای از رحمت خداوند است.«الرّحمن الرّحیم مالک یوم الدین»


#ادامه_دارد…..
#رمضان
📚تفسیر نمونه، جزء1، ص30

 نظر دهید »

تفسیر

04 آذر 1402 توسط شهید محمود رضا بیضائی

تفسیر سوره حمد

آیه 1: «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم»
به نام خداوند بخشنده مهربان

✴نکته ها:
در میان اقوام و ملل مختلف رسم است که کارهای مهم و با ارزش را با نام بزرگی از بزرگان خویش که مورد احترام و علاقه آنهاست، شروع می کنند تا آن کار میمون و مبارک باشد و به انجام رسد. البتّه آنان بر اساس اعتقادات صحیح یا فاسد خویش عمل می کنند.

گاهی به نام بت‌ها یا طاغوت‌ها و گاهی با نام خدا و به دست اولیای خدا، کار را شروع می‌کنند. چنانکه در جنگ خندق، اوّلین کلنگ را رسول خدا(ص) بر زمین زد. (بحار، ج20، ص218)

«بِسمِ الله الرَّحمن الرَّحیم» سرآغاز کتاب الهی است.«بِسمِ الله» نه تنها در ابتدای قرآن، بلکه در آغاز تمام کتاب های آسمانی بوده است.
در سرلوحه‌ی کار و عمل همه‌ی انبیاء«بِسمِ الله» قرار داشت. وقتی کشتی نوح در میان امواج طوفان به راه افتاد، نوح(ع) به یاران خود گفت: سوار شوید «بسم الله مجراها و مرساها»( هود، 41) یعنی حرکت و توقف این کشتی با نام خدا است.

حضرت سلیمان(ع) نیز وقتی ملکه سبا را به ایمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله‌ی «بِسمِ الله الرَّحمن الرَّحیم»(نمل،30) آغاز نمود.
#ادامه_دارد….

📚 تفسیر نور، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، سوره حمد، ص22

#تفسیر
#قرآن

 نظر دهید »

تفسیر سوره حاقه

21 شهریور 1400 توسط شهید محمود رضا بیضائی


#تفسیر_قرآن
#سوره_حاقه
بسم الله الرحمن الرحیم

« فَلَيسَ لَهُ الْيوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ(الحاقة/35)
از اين رو امروز هم در اينجا يار مهرباني ندارد،
وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ(الحاقة/36)
و نه طعامي، جز از چرک و خون!
لَا يأْكُلُهُ إِلَّا الْخَاطِئُونَ(الحاقة/37)
غذايي که جز خطاکاران آن را نمي‌خورند!
فَلَا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ(الحاقة/38)
سوگند به آنچه مي‌بينيد،
وَمَا لَا تُبْصِرُونَ(الحاقة/39)
و آنچه نمي‌بينيد،
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ(الحاقة/40)
که اين قرآن گفتار رسول بزرگواري است،
وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ قَلِيلًا مَا تُؤْمِنُونَ(الحاقة/41)
و گفته شاعري نيست، اما کمتر ايمان مي‌آوريد!
وَلَا بِقَوْلِ كَاهِنٍ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ(الحاقة/42)
و نه گفته کاهني، هر چند کمتر متذکر مي‌شويد!
تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ(الحاقة/43)
کلامي است که از سوي پروردگار عالميان نازل شده است!
:seedling: پیامها:
:seedling: 1- دوزخیان نه از نظر روحی در رفاه هستند« فلَيسَ لَهُ الْيوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ» و نه از نظر جسمی« وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ»
:seedling: 2- ایمان نیاوردن به خدای بزرگ و بی تفاوتی نسبت به گرسنگان خطایی نابخشودنی است.« لَا يأْكُلُهُ إِلَّا الْخَاطِئُونَ»
:seedling: 3- در بینش الهی تمام هستی ارزش دارد چون مورد سوگند خداوند قرار گرفته است.« فَلَا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ وَمَا لَا تُبْصِرُونَ»
:seedling: 4- در مادیات محصور نشویم ، نادیدنی ها بسیار است. « ما لا تبصرون»
:seedling: 5- در مدیریت از نیروهای سالم خود دفاع کنید و شبهات علیه آنان را برطرف سازید. « و ما هو بقول شاعر… و لا بقول کاهن»
:seedling: 6- خداوند اتمام حجت می کند. نزول وحی از سوی پروردگار جهانیان و واسطه ی وحی رسول کریم است.« لقول رسول کریم…تنزیل من رب العالمین»
:seedling: 7- مبلّغ توقع ایمان آوردن تمام یا اکثریت مردم را نداشته باشد.« قلیلا ما تؤمنون»
:seedling: 8- ایمان به تنهایی کافی نیست ذکر هم لازم است. ممکن است ایمان باشد؛ ولی انسان غافل باشد. «قلیلا ما تؤمنون…قلیلا ما تذکرون»
:seedling: 9- به خاطر عدم پذیرش اکثریت از گفتن سخن حق صرفنظر نکنید.«لقول رسول کریم….قلیلا ما تؤمنون»
:books: تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، ج10، جزء29، ص205

 نظر دهید »

تفسیر سوره حاقه

11 مرداد 1400 توسط شهید محمود رضا بیضائی

تفسیر_قرآن
سوره_حاقه
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيهْ؛ و نمي‌دانستم حساب من چيست!» (26) «يا لَيتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيةَ؛ اي کاش مرگم فرا مي‌رسيد!» «مَا أَغْنَى عَنِّي مَالِيهْ(الحاقة/28)؛ مال و ثروتم هرگز مرا بي‌نياز نکرد.»(28)
«هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيهْ؛ قدرت من نيز از دست رفت!»(29) «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ؛ او را بگيريد و دربند و زنجيرش کنيد!»(30) «ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ؛ سپس او را در دوزخ بيفکنيد!»(31) «ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ؛ بعد او را به زنجيري که هفتاد ذراع است ببنديد.»(32)
«إِنَّهُ كَانَ لَا يؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ؛ چرا که او هرگز به خداوند بزرگ ايمان نمي‌آورد.»(33)
«وَلَا يحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ؛ و هرگز مردم را بر اطعام مستمندان تشويق نمي‌نمود.»(34)

:rose:پیام ها:
1. مقایسه میان عاقبت خوبان و بدان شیوه ای قرآنی برای شناخت بهتر حقایق است.«اوتی کتابه بیمینه… اوتی کتابه بشماله»
2. در تربیت و هدایت بشارت و هشدار در کنار هم لازم است.«اوتی کتابه بیمینه… اوتی کتابه بشماله»
3. آگاهی از اینده گامی برای تصمیم گیری صحیح امروز است.«فیقولُ یا لیتنی»
4. روزنه امید برای خلافکاران در آخرت بسته می شود.تا قبل از دیدن نامه عمل امیدی داشت ولی بعد از ان فقط حسرت می خورد..«یا لیتنی… یا لیتها»
5. ثروت و قدرت در قیامت کارآیی ندارد «مَا اغنی عنّی مالیه هلک عّنی سلطانیه»
6. ثروت اندوزی در دنیا سبب حسرت در قیامت است. «ما اغنی عنی مالیه»
7. کیفر دست هایی که در دنیا برای هرگونه فساد و ستم باز بود، غل و زنجیر قیامت است.« فغلّوه»
8. انسانی که در قلبش نور معرفت خدا و در عملش خدمت به مردم نباشد، بهتر که بسوزد.«لا یومن.. و لا یحض»
9. توجه به گرسنگان در کنار ایمان به خدا مطرح است.«لا یومن…. و لا یحض»
10. بر فرض که خود توان کمک نداشته باشیم، باید دیگران را برای کمک به گرسنگان تشویق کنیم.« و لا یحضُ علی طعام المسکین»
11. رسیدگی به فقرا شرط ندارد که فقیر مؤمن باشد.« وَ لا یَحُضُ عَلی طعامِ المسکین»
:books:تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی، جزء 29، ج10، ص203

 نظر دهید »

نکات تفسیری سوره حاقه

03 مرداد 1400 توسط شهید محمود رضا بیضائی

بسم الله الرحمن الرحیم

  «وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيهْ؛ و نمي‌دانستم حساب من چيست!» (26) «يا لَيتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيةَ؛ اي کاش مرگم فرا مي‌رسيد!» «مَا أَغْنَى عَنِّي مَالِيهْ(الحاقة/28)؛ مال و ثروتم هرگز مرا بي‌نياز نکرد.»(28)

  «هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيهْ؛ قدرت من نيز از دست رفت!»(29) «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ؛ او را بگيريد و دربند و زنجيرش کنيد!»(30) «ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ؛ سپس او را در دوزخ بيفکنيد!»(31) «ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ؛ بعد او را به زنجيري که هفتاد ذراع است ببنديد.»(32)

  «إِنَّهُ كَانَ لَا يؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ؛ چرا که او هرگز به خداوند بزرگ ايمان نمي‌آورد.»(33)

  «وَلَا يحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ؛ و هرگز مردم را بر اطعام مستمندان تشويق نمي‌نمود.»(34)

نکته ها:

1.      ذراع فاصله آرنج تا نوک انگشتان است و در قدیم معیاری برای اندازه گیری بوده است و کلمه «هفتاد» یا به معنای حقیقی است و یا کنایه از زنجیر طولانی می باشد.

2.      «جحیم» از«جحمه» به معنای آتش شعله ور گویند.

3.       امام صادق(ع) فرمود: اگر یک حلقه از آن زنجیری که دوزخیان را با آن به بند می کشند، بر دنیا نهاده شود، دنیا از شدت حرارت ذوب می شود.(تفسیر نور الثقلین)

4.      در این آیه کفر، بخل و بی تفاوتی نسبت به محرومان در کنار هم آمده است.«لا یومن بالله.. لا یحضّ»

5.      گرفتن، بستن کشاندن و به دوزخ پرتاب کردن، بیانگر نهایت حقارت و ذلت دوزخیان است.«خذوه…فغلوه… صلوه.. فاسلکوه»

تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، جزء 29، ج 10، ص202

 نظر دهید »
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • ...
  • 13
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

ضحی (شهیدمحمودرضابیضائی)

بسم الله الرحمن الرحیم «خدای من! این من هستم بنده تو همان که نبودم. تو مرا از کتم عدم بیافریدی و مقام خلیفه اللهی را برایم برگزیدی تو خوب می دانستی که هدف از خلقت و حکمتت چه بود اما این من بودم که خلقتم را فراموش کردم.» «بسم رب الشهداء و الصدیقین» **خاکریز فرهنگی-مذهبی **آلاله های بی قرار شهیدان: سردار سلیمانی، ابراهیم هادی، محمودرضا تورجی زاده، محسن حججی، محمودرضابیضائی «الهی وَ رَبِّی مَن لی غَیرُک أسئَله کَشَف الضُرّی وَ نَظَرَ فی أمری.» «رَبِّ هَب لی حُکمَا وَ ألحِقنی بِا الصالِحین» «رَبَّنا لا تُزِغ قُلوبَنا بَعدَ إذ هَدیتَنا وَ هَب لَنا مُن لَدُنکَ رَحمَه إنک أنتَ ألوَهاب» **اللهم عجل لولیک الفرج**

جستجو

موضوعات

  • همه
  • احکام
  • ادبی
  • اهل بیت(ع)
  • بدون موضوع
  • به قلم خودم
  • ترجمه لغات انگلیسی
  • ترجمه نهج البلاغه
  • ترجمه و تفسیر قرآن
  • حدیث روز
  • خاطره شهدا
  • دانستنی های تندرستی
  • زندگی نامه شهدا
  • شعر شهدا
  • صحیفه سجادیه
  • طب اسلامی
  • معرفی کتاب
  • مهدویت
  • وصیت نامه شهدا
  • چکیده مقالات
  • کلام بزرگان

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟