ادامه علل قیام عاشورا
ادامه علل قیام عاشورا
احیای سنت وسیره پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم )
روش و سیره رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلم ) اصل واساس دین محسوب می شود و مورد اتفاق مسلمانان است اما باید گفت در عصر معاویه و پس از آن این امر مهم دینی نادیده گرفته شد ، امام حسین (علیه السلام) قیام خود را پیروی از دین حضرت محمد( صل الله علیه وآله و سلم ) و احیای سنت او دانسته است و به برادرش محمد بن حنیفه فرمود :« و إنی لَم اُخرِج اشد اًولا بطراً و لا مفسداً ولاظلماً إنما خَرجتَ لِطلبِ ألاصلاح فی اُمة جدی ؛ من ازروی هوی و هوس و سرکشی و تبهکاری وستمگری قیام نکردم ، تنها به انگیزه سامان بخشی در امت جدم برخاستم . » قیام امام حسین(علیه السلام ) می تواند ابعاد گوناگونی داشته باشد اما به هیچ وجه امام حسین(علیه السلام ) قیام نکرد تا حکومت تشکیل دهد ؛ او می خواست سنت وسیره پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) را تجدید کند و این احیاء نیاز به قدرت داشت ، بنابراین اگر قیام امام حسین (علیه السلام) به نتیجه نمی رسید ؛ حکومت نیز تشکیل می داد ، امام حسین (علیه السلام ) پس از ورود به مکه نامه ای به سران قبائل بصره فرستاد و طی آن چنین نوشت :
«اینک پیک خودرا بانامه ای به سوی شما می فرستم و شمارا به کتاب خدا و سنت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم ) دعوت می کنم زیرا در شرایطی قرار گرفته ایم که سنت پیامبر بکلی از بین رفته است و بدعتها زنده شده اما من شما را به راه راست هدایت می کنم ودرود خداوند بر شما باد» .
با تامّل در این سخنان روشن می شود که قیام آن حضرت هیچ گونه پیامدی مادی نداشت ، بلکه خود حضرت هدف از قیام خود را اینگونه بر می شمارد : « وَ إنی لَم اُخرِج أشراً وَلا بَطَراً ولا مَفسداً وَلاُظلماً إنما خَرجتَ لِطلبِ إلاصلاح فی اُمة جدی،أیدان باِ لمَعروف ألنهی عَنِ أ لمُنکَر َوایسِر بِسیرة جدی علی بن ابیطالب (علیه السلام) ؛ من به جهت خودخواهی و ستمگری و فتنه انگیزی خارج نشده ام بلکه به قصد اصلاح برامت جدم خروج کردم ، می خواهم به معروف فرمان دهم واز منکر باز دارم و برسیره جدم و پدرم علی بن ابی طالب (علیه ا لسلام) رفتار کنم ».
با نگاهی به تاریخ آن روز سرزمینهای اسلامی ، می یابیم که سنت نبوی پس از گذشت کمتر از نیم قرن در مسیر انحطاط افتاده است و به خاطر اختلافات صحابه و برداشتهای دینی گوناگون از سیره رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم ) پراکنده شدند ؛ به همین خاطر امام (علیه السلام ) می فرمایند : «ألا بنابر این مؤمن باید مشتاق دیدار خدا باشد چرا که زندگی در چنین دوره ای مایع ننگ و سختی و مرگ سعادت است و د ر چنین شرایطی حضرت امام حسین (علیه ا لسلام)دست به قیام زدند و قیام اصلاحی امام حسین (علیه السلام)ریشه درنهضت اصلاحی انبیاء داشت ، او وارث خط اصلاح پیامبران بود و در این راه جان خود را فدا کرد تا مفاسد برچیده شود ، امام حسین (علیه ا لسلام) بُعدی از اصلاح طلبی خویش را بر مبنای احیای کتاب خدا و سنت و زدودن بدعت از افکار و اعمال مردم بر شمرد؛ به گونه ای که در نهضت خویش بر اوضاع نابسامان اجتماع صحه نمی گذاشت ومهر سکوت بر لب نمی گذاشت وخروج خویش را فقط انگیزه اصلاح در امت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) معرفی می کرد و می فرمود : « وإنما خرجتُ لطلبِ الاسلام ِفی امة جدی ؛ من برای اصلاح امت جدم خارج شده ام » به هرحال یکی از نتایج وعلل این قیام این بود که سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را احیاءکند .
#ادامه_دارد…
منبع:
1.بخشعلی ، قنبری ، فلسفه عاشورا ، چاپ دوم ، تهران ، سازمان تبلیغات ،1379، ص29.
2. محمود ، شریفی ، موسوعه کلمات امام حسین(ع)، ص330 .
3 . جعفر ، شهیدی ، دید گاهها ، جلد1،چاپ دوم ، قم ، نشر آثار امام (ره) ، بی تا ، ص83 .
4 . شریف ، قریشی ، حیاه ، امام حسین (ع) ، جلد2، چاپ اول ، قم ، مؤسسه اسلامیه ،2006 ، ص264 .
5 . علی ، ابن شهرآشوب ، مناقب آل ابی طالب ، هاشم ، رسولی محلاتی (محقق) ، جلد4، چاپ دوم ، قم ، علامه ، بی تا ، ص89 .
6. محمد بن جریر ، طبری ، تاریخ طبری ، ابو القاسم ، پاینده (مترجم) ، جلد3 ، چاپ اول ، بیروت ، رواقع التراث العربی ،1362 ، ص404 .
7. علی ، ابن شهر آشوب ، مناقب آل ابی طالب ، ص79 .