ادامه تفسیر سوره عبس آیات 1تا 10
ادامه تفسیر سوره عبس آیات 1تا 10
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«عَبَسَ وَتَوَلَّى؛ چهره در هم کشيد و روي برتافت…»(1)« أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى؛از اينکه نابينايي به سراغ او آمده بود!»(2)« وَمَا يدْرِيكَ لَعَلَّهُ يزَّكَّى؛تو چه ميداني شايد او پاکي و تقوا پيشه کند،»(3)« أَوْ يذَّكَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّكْرَى ؛يا متذکر گردد و اين تذکر به حال او مفيد باشد!»(4)« أَمَّا مَنِ اسْتَغْنَى ؛ اما آن کس که توانگر است،»(5) « فَأَنْتَ لَهُ تَصَدَّى ؛ تو به او روي ميآوري»(6)«وَمَا عَلَيكَ أَلَّا يزَّكَّى؛در حالي که اگر او خود را پاک نسازد، چيزي بر تو نيست!»(7)« وَأَمَّا مَنْ جَاءَكَ يسْعَى(عبس/8)؛اما کسي که به سراغ تو ميآيد و کوشش ميکند،»(8)« وَهُوَ يخْشَى؛ و از خدا ترسان است،»(9)« فَأَنْتَ عَنْهُ تَلَهَّى ؛تو از او غافل ميشوي!»(10)
☀️پیام ها:
نقص عضو نشانه نقص شخصیت نیست(احترام نابینایان و معلولین و افراد ناقص الخلقه لازم است.)« عَبَسَ وَتَوَلَّى؛ أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى»
ارزش اخلاق به خاطر کمال ذاتی آن است، نه خوشایند دیگران(نابینا که عبوس کننده را نمی بیند تا شاد یا ناراحت شود) « عَبَسَ وَتَوَلَّى؛ أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى»
**اسلام با روحیه استکبار و تحقیر دیگران مخالف است« مَا يدْرِيكَ لَعَلَّهُ يزَّكَّى»
**به ظاهر افراد نمی توان قضاوت کرد(گاهی نابینا از افراد بینا طالب تر است)« الْأَعْمَى… لَعَلَّهُ يزَّكَّى»
**میزان پذیرش افراد جامعه متفاوت است، در برابر ارشاد و دعوت پیامبر(ص) گروهی تزکیه می شوند و گروهی در حد تذکر سود می برند« يزَّكَّى أَوْ يذَّكَّرُ»
**تذکر دادن بی نتیجه نیست و اثر خود را می گذارد «يذَّكَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّكْرَى»
**اصل ایمان انسانهاست، نه ثروت و سرمایه آنهاست« أَمَّا مَنِ اسْتَغْنَى اما مَن…یَخشی»
**پیامبر(ص) مسئول ارشاد مردم است نه اجبار آنها« وَمَا عَلَيكَ أَلَّا يزَّكَّى»
**احساس بی نیازی محکوم است. جمله « أَمَّا مَنِ اسْتَغْنَى» در مقام انتقاد است.
**احساس بی نیازی و خود را کامل و بی نیاز دانستن سبب محروم شدن از تزکیه است.« مَنِ اسْتَغْنَى الّا يزَّكَّى»
**طبقه محروم به سرعت به سوی اسلام می آیند.« جائک یسعی»
**خشیت درونی با تلاش و حرکت بیرونی باید تؤام باشد.«یَسعی وَ هو یَخشی»
**راه خود سازی درک محضر پیامبر(ص) یا استاد رّبانی است. «جاءکَ یَسعی»
**در شیوه تبلیغ برخورد دوگانه با فقیر و غنی جایز نیست«فأنتَ لَهُ تَصدی فأنتَ عَنهُ تَلَهی»
?تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ، جزء 30 ج 10، ص 384.